historickeautobusy

Škoda 1203 (lidově zvaná „dvanáctsettrojka“ nebo též posměšně „dvanáctsettroska“) je první a dosud jediný český, resp. československý sériově vyráběný malý užitkový automobil se samonosnou bezkapotovou karosérií. Zároveň jde o poslední automobil značky Škoda klasické koncepce (motor s převodovkou vpředu, pohon zadních kol). 

Výrobce AZNP, závod Vrchlabí (1968 - 1982)
TAZ Trnava (1981 - 1999)
Roman Jirouš - OCELOT Žacléř (1994 - dosud)
Další jména TAZ 1500
Roky produkce 1968 – dosud
Předchůdce Škoda 1202
Karoserie skříň/mikrobus, valník
Designér Miloš Krejčíř

Technické údaje
Délka 4520 mm
Výška 1900 mm
Rozvor 2320 mm
Pohotovostní hmotnost mikrobus 1260 kg, dodávka 1170 kg, valník 1180 kg
Užitečná hmotnost mikrobus 700 kg, dodávka 950 kg, valník 1000 kg  

Motor·            

Druh: čtyřtaktní, řadový, benzínový, karburační, s ventily v hlavě válců, rozvody OHV·             Počet valců: 4·             Objem: 1 221 - 1 433 cm³·             Výkon: 47 - 51 k (34,6 - 37,5 kW) při 4 600 otáčkách za minutu·             Maximální točivý moment: 88 Nm při 3 000 otáčkách za minutu·             Pohon zadních kol·             Komprese: 7,5 - 8,5·             Zdvih: 75 - 88 mm·             Vrtání (997): 72 mm·             Počet převodových stupňů: vpřed 4 nebo 5 + zpětný 1·             Maximální rychlost: 90 - 115 km/h·             spojka: jednoduchá lamelová

Chlazení·            

Kapalinové dvouokruhové bimetalově řízené·             S nuceným oběhem (vodní čerpadlo na klínovém řemenu)·             Chladič náporový sloužící i jako expanze·             Vrtule poháněná od klikové hřídele·             Regulace vzduchu do chladiče řidičem tzv. záclonkou před chladičem

Brzdy·            

Kapalinové·             Jedno nebo dvouokruhové·             cca od roku 1980 s posilovačem pomocí podtlaku v sání

Rozměry·             Délka: 4520 mm·             Šířka: 1800 mm·             Výška: 1900 mmNákladová plocha

sanita
·             Délka: 2780 mm·             Šířka: 1600 mm·             Výška: 1340 mmHmotnost

Sanita
·             Pohotovostní: 1 170 kg·             užitečná: 790 kg·             obsluhy: 160 kg·             celková: 2 120 kg

Elektro výzbroj·            

palubní napětí: 12V·             ukostření: záporný pól·             dobíjení dynamem za pomocí dvoustupňového buzení nebo alternátoru

Baterie·            

Olověná·             Umístění·             Dodávka, mikrobus, montážní, sanita : levá strana zadní části zavazadlového prostoru

Topení·            

Princip: teplovodní od motoru·             Počet: max 2·             Základní v přístrojové desce: sání z venčí, regulace vody a max vzduchu.·             Typ 993: jednorychlostní ventilátor, ofuk nohou (řidiče, spolujezdce či obou) nebo okna·             Přídavné v zavazadlovém prostoru. Teplovodní, jen vnitřní okruh vzduchu·             Jednorychlostní ventilátor·             Sání v zadní části zavazadlovém prostoru·             Vyústění za příčkou předních sedadel směrem do podlahy·             Řízení za sedačkou řidiče (voda, ventilátor)Pohřební verze měla redukci-normální jednička je pro pohřební průvod moc rychlá.S redukcí byla zase moc pomalá, a tak pohřební průvod se jezdíval na redukovanou dvojku, nebo trojku.

 ·             typ 997 1968-1974·             typ 776 1974-1985·             Š 1203M 1985·             Š1203 1433cm3 1990·             TAZ 1500 1994·             Pelucar 1500/1900 repliky TAZ 1500 stavěné v 90. letech v Německu.

Výroba v datech

Automobil se začal vyrábět ve Vrchlabí v roce 1968 (typ 997). O pět let později se začal vyrábět modernizovaný typ 776 a část výroby byla přesunuta do slovenské Trnavy. V roce 1981 se do tohoto města přesunula celá produkce (ve Vrchlabí se od té doby vyráběly jen luxusnější provedení osobních automobilů Škoda 742 ve výbavě GL a GLS) a název se změnil na Škoda TAZ. V roce 1985 přišla další modernizace a objevil se motor 1433 cm³ (model TAZ 1500). V 90. letech při dalších modernizaci dostal TAZ 1500 boční posuvné dveře, novou masku a model 1999 plastové nárazníky, do některých vozů se montoval vznětový motor Volkswagen, ale to už byla labutí píseň.

V závodě ve Vrchlabí se vyrobilo v letech 1968-1981 69 727 kusů. První prototyp pod označením Š 979, jenž se lišil provedením karoserie, byl postaven na jaře roku 1957. Tento prototyp poháněl motor ze Škody 1201. Ve spolupráci s ČZ Strakonice se měl na podvozku Š 1203 stavět agromobil Š 998 na způsob německého Unimogu, celkem se však postavilo pouze 23 exemplářů.

Po úspěšném jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš – OCELOT na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se po cca 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do Žacléře, místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.